RESPONSE FROM HARBOTTLE & LEWIS LLP TO
THE CULTURE MEDIA AND SPORT COMMITTEE
AND
THE HOME AFFAIRS COMMITTEE

Preliminary matters

i This document responds to questions raised by the Rt Hon Keith Vaz MP
(Chairman of the Home Affairs Committee (“HAC™)) in a letter dated 21 July
2011 and by John Whittingdale OBE MP (Chairman of the Culture, Media
and Sport Committee (“CMSC™)) in a letter dated 29 July 2011, Both letters
are at Appendix A to this response.

2 This document proceeds as follows:
a. First, a basic chronology of relevant events.

b. Second, a detailed explanation of the limited nature of the work which
News International instructed Harbottle & Lewis LLP (“the Firm™) to do.

c. Third, some observations on the evidence given to the Commitlees by
"~ Messrs Murdoch (senior and junior) and others.

d. Fourth, an explanation of the law of legal professional privilege and
confidentiality, in order 1o deal with the misconception that a solicitor is
permitted (or even obliged) to report to the police material supplied to him
by his client if that material shows that the client has been involved in
criminal conduct.

e. Fifth, an explanation of what happened to the Firm’s file after the matter .
had been completed, in order to deal with suggestions from some quarters
that it should have been unearthed earlier and that there is something
untoward in the fact that it was not.

3 In view of the ongoing criminal inmvestigation we have contacted the
Metropolitan Police about the contents of this document. As & result we have
been requested by the Metropolitan Police not to include any reference at all
to the contents of the emails which the Firm reviewed in 2007 at the present
time. This is not (for the avoidance of doubt) because those emails are being

8967683 (2).doc 1




included in order to put the Firm’s work (and some of the evidence given to
the CMSC) in context.

a. Mr Goodman and Glenn Mulcaire weye arrested on 8 August 2006. A
police investigation info their activitics followed, and News International
immediately engaged external solicitors (Burton Copeland, specialist
criminal defence lawyers) to deal with that investigation. It is apparent
from the evidence which was given to the CMSC in 2009 by Colin Myler,
Tom Crone, Andy Coulson, Les Hinton and Stuart Kuttner that Burton
Copeland undertook a very substantial exercise, far more substantial than
that undertaken by the Firm. We retumn in more detail to this evidence
below.

b. Mr Goodman pleaded guilty on 29 November 2006 to conspiracy to
intercept voicemail messages on mobile phones belonging to three
members of the Roval Household. Sentencing was deferred to 26
January 2007, when Mr Justice Gross sentenced Mr Goodman to 4
months imprisonment. On the same day Mr Coulson announced that he
was retiring as editor of the News of the World.

¢. On 5 February 2007, News International (Mr Hinton) wrote to Mr
Goodman terminating his employment. The letter states “/ recognise this
episode followed many unblemished, and frequenily distinguished, years
of service to the News of the World. In view of this, and in recognition of
the pressures on your family, it has been decided that upon your
termination you will receive one year's salary. In all the circumstances,
we would of course be entitled to make no payment whatever. ... You will
be paid, through payroll, on 6 February 2007, 12 months’ base salary,
subject to normal deductions of tax and national insurance” We draw
attention to this passage because the topic of payments to Mr Goodman
after his conviction has been the subject of questions by the CMSC on
more than one occasion'. We do not know what his annual salary was, nor
the period of notice to which he was entitled, nor whether News
International did in fact, as Mr Hinton said it was going to, pay Mr
Goodman a year’s salary on 6 February 2007. Mr Hinton also explained
that Mr Goodman had a right to appeal internally against his dismissal.

! Paragraph 445 of the CMSC’s Second Repert dated 24 Febrvary 2010 refers to evidence from News
Irternational about the amounts paid to Mr Goodman on the termination of his employment. The
paragraph summatises that evidence as being that Mr Goodman was paid “notice, legal costs and a
compensatory award. The group declined to confirm the amounts but said the awards were below the
£60,600 statutory inininun”.

BYGTE83 (2).doc 3



8967583 (2).d05

g. On 14 Marech 2007, Mr Goodman therefore submitted a lengthy list of the

i.

documents which he wanted News International to provide for the
purposes of his appeal. These included emails passing between himself
and various News of the World executives on various topics,

We do not know for certain what happened between the date of Mr
Goodman’s request for documents on 14 March 2007 and the Firm being
instructed on 9 May 2007. However, the following may reasonably be
deduced from an email of instructions sent by Mr Chapman to Mr
Abramson on 10 May 2007. (Copies of this document together with the
fax from Mr Chapman to Mr Abramson to which it refers are at Appendix
B, Certain names have been redacted at the request of the Metropolitan
Police.)

i. News International refuosed Mr Goodman’s request for documents.

ii. News International gathered together all the emails “which [News
International’s] IT department were able to recover from archive”
fitting i‘he"'categories set out by Mr Goodman in his request. It
seems from an email from Simon Lowndes (Head of Managed
Services in  News International’s Information Technology
Department) dated 14 May 2007 that these emails were placed into
“5 sub-folders” in a Human Resources folder for Mr Cloke on
News International’s sexver.

iii. Mr Chapman and Mr Cloke had themselves been through these
emails for the purpose of finding any evidence “fo suppor! the
contentions made by Goodman in his letter of 2 March 2007,
paragraphs i and ii - ie. that his illegal activities were known
about and supporied by [REDACTED], and that {REDACTED],
and others were carrying out similar illegal procedures”. Mr
Chapman and Mr Cloke “found nothing that amounted to
reasonable evidence of either of the above contentions”.

On 9 May 2007 Mr Chapman telephoned Mr Abramson (then a partner in
the Firm). They had worked together before on a number of civil
litigation matters for News International. There is no note of the
conversation on the file, but Mr Chapman then sent instructions to Mr
Abramson by email on 10 May 2007 (see Appendix B). This email set
out the history above about Mr Goodman’s dismissal and appeal, and the



8867583 (2).doc

emails and sent them to the Firm in hard copy by courier on either 16 or
17 May 2007, (Even then some of the emails appeared only in cat off
form.)

m. In relation to the review of the emails, the time records held by the Firm

suggest the following as a summary of work during the retainer:

1. The team of junior employees spent a total between them of about
46 hours (spread between 15 and 24 May 2007) on this matter,
their time mostly being spent in searching through the email sub-
folders by remote access.

ii. Out of a total of § hours 24 minutes recorded by Mr Abramson on
this matter between 9 and 30 May 2007, 1 hour and 42 minutes
were specifically attributed to reading the emails. On 18 May
2607, Mr Cloke emailed Mr Abramson asking “if we could have
the results next week. I'd like to write to CG on Thursday if at all
possible.” (We return below to what this indicates about the
putpose of the exercise being done by the Firm.) Mr Abramson
also recorded 30 minutes on 22 May 2007 in meeting the junior
team to rcview progress, and this meeting almost certainly
included some consideration of whatever emails had by then been
found and thought of potential relevance. In addition, Mr
Abramson made a time entry of 24 minutes for a felephone
discussion with News International on 24 May 2007; there is no
note of this conversation on the file.

n. On Friday 25 May 2007, Mr Abramson sent an émail to Mr Chapman at

13:13 headed “Drafi for discussion this pm”. 'The email sct out the
proposed lext of a letter recording the findings of the email review. It
stated “We have on your instructions searched the emails that you were
able to let us have access o from the accounts of [REDACTED). I can
confirm that we did not find any evidence that proved that [REDACTED]

fknew that Clive Goodman, Glen Mulcaire or any other journalists at the

News of the World were engaged in illegal activities prior fo their arrest. "

. There was then a short telephone discussion, probably about the draft, that

same day: emails from 24 May 2007 show a call being arranged for 14:15
on 25 May 2007, and Mr Abramson’s time records show a short call on 25
May 2007. Subsequently, at 16:12 on 25 May 2007, Mr Chapman sent an



It involved a payment to My Goodman: the Firm does not know whether
this payment was in addition to the year’s salary which Mr Hinton’s letter
of 5 February 2007 had indicated would be paid to Mr Goodman on 6
February 2007. The Firm had no involvement whatever in this settioment
(although Mr Abramson was subsequently instructed by News
International in 2008 in relation to a complaint by Mr Goodman that News
International had breached a “non-disparagement” clause in the
agreement, which is how the Firm has knowledge of the terms of
seftlement at all.) We have not set out the amount of the payment to Mr
Goodman because the compromise agreement is expressed to be
confidential, and it is for both News International and Mr Goodman to
decide whether that confidentiality is to be waived. However, we
comment below on the implications of this settlement, in July 2007, of Mr
Goodman’s appeal for James Murdoch’s claim that News International
was still “resting” on the letter of 29 May 2007 in 2008-2010.

The Retainer: what the Firm was asked to do

6

8087583 (2}.doc

The Firm would like to draw the following peints to your atfention about its
retainer in May 2007,

The retainer was expressly limited to the context of Mr Goodman’s
employment dispute. The Firm was being asked to assist News International
in dealing with Mr Goodman’s internal appeal against his dismissal. The
instructions might fairly be paraphrased as: “If we reject Goodman’s appeal
against dismissal and he brings employment tribunal proceedings, what is the
risk of him establishing from these emails that other people were aware of his
phone hacking activities, or were doing the same thing themselves?” The
point of the exercise which the Firm was asked to do was directly, specifically
and solely related to assisting News International in assessing how to handle
Mr Goodman’s appeal against dismissal. Thus in context, the advice of the
Firm in the letter of 29 May 2007 was only that if News International pushed
this matter to an employment tribunal, there was nothing in the emails
reviewed which provided “reasonable evidence” that Mr Goodman’s grounds
of appeal were well founded. It went no further than that (and even in that
context it seems not to have been relied upon by News International in any
event, as we explain below.)

There was absolutely no question of the Firm being asked to provide News
Internatiopal with a clean bill of health which it could deploy years later in
wholly different contexts for wholly different purposes. If the lefter was to be
communicated to any third party, then so far as the Firm was aware that third



10

£500,000 and £1 million ”6). If, therefore, the Firm had been asked in 2009 or
2010 whether News International could use its 2007 advice, which had been
given to assist in assessing how to handle Mr Goodman’s employment
dispute, for the very different purpose of bolstering its stance before
Parliament, or indeed for any other purpose outside the defunct Goodman
employment dispute, the Firm would undoubtedly have refused unless it could
have been satisfied that the letter was not going to be presented in a
misteading manner. This would have required proper explanation to be given
of the limited nature of the Firm's retainer, as well as the specific purpose of
the exercise which had been performed in 2007 and its limited scope.

If the Firm had initially been given a retainer as broad as instructions "to find
out what the hell was going on™ or (to put it more formally) to undertake an
investigation which News International could use for broader purposes, such
as laying it before Parliament as independent support for the “one rogue
reporter” theory, the Firm would have refused the instructions.  Instructions
of that nature would amount to asking whether there was evidence of wide
criminal conduct by News International’s employees: this would have been a
criminal matter, and the Firm has no expertise in that field. Any solicitors
accepting instructions of that nature would probably have done at least the
following:

a, insisted on unlimited access to all emails and other records of News
International, rather than being restricted to a limited selection produced
by News [nternational itself;

b. insisted on direct access to key witnesses;

c. insisted on News International instructing both specialist criminal lawyers
and forensic accountants;

d. engaged specialists in forensic computer analysis to assist in finding
emails and other electronic evidence; and

e. required access to the documents seized by the police from Mr Mulcaite.
A review of this nature would have taken a long time (as opposed to a

fortnight, which is the period between the Firm commencing work through
remote access to the emails on 15 May 2007 and the letter being written on 29

5 Bvidence given by Mr James Murdoch before the CMSC on 19 July 2011 in answer to Q265,

8957583 (2).doc

11



13

Finally on the question of its retainer, the Firm would like {o draw attention to
the fact that its remit was specifically limited by News International to a
search for evidence supporting Mr Goodman’s first two contentions in his 2
March 2007 letter: (a) that certain named individuals knew about and
supported his interception of voicemail messages, and (b) that other News of

the World staff were themselves carrying out the same activities (i.¢. phone.

hacking). This was not a broad instruction to search for evidence of other
criminal acts (and again, as civil litigators without criminal law expertise, the
Firm would not have accepted such instructions). Whatever was shown to
Lord Macdonald by Messrs Hickman & Rose, it cannot have been evidence
relating to knowledge of phone hacking since, as Lord Macdonald has pointed
out in his evidence, he was conflicted in relation to phone hacking and could
not look at documents relating to that issue’®. He said that the emails he was
shown were “fo do with an entively separate issue” from phone hacking!'. Tt
is apparent from Lord Macdonald’s own evidence, therefore, that the material
on which he was commenting fell outside the scope of News International’s
2007 instructions to the Firm. As Lord Macdonald said in his evidence before
the CMSC in July 2011

" 1 do not know what Harbottle and Lewis were looking at it for. If they were
looking at it in terms of whether it supplied more evidence of phone hacking,
that is one question. If they were looking at it for evidence of wider
criminality, that is another question.

As explained above, the Firm was indeed engaged to look for “more evidence
of phone hacking”, and was not engaged to look for “evidence of wider
criminality”,

Comments on various aspects of evidence given to Parliament

14

The Firm has been asked by the CMSC (question 15 of its letter of 29 July
2011) to set out any matters in respect of which it believes that the CMSC or
its predecessor may have been given misleading or maccurate information
about the review undertaken by the Firm.

there was only one rogue reporter.”) is accurate (if it was stated in the terms reported). The Firm did not
“come to” the CMISC and did not write its letier for submission to the CMSC,

® Evidence given by Lord Macdonald before the CMSC on 19 July 2011 in answer to Q1006: 7 said, I
can’t look at anyihing that has anything to do with phone hacking, " They said, “This is an issue that isn't
to do with phone hacking; it's entively separate ™.’

' Bvidence given by Lord Macdonald before the CMSC on 19 July 2011 in answer to 1020, and see too
answers 10 Q1055-6 (“rot connected with phone hacking”, “not to do with hacking”™).

% Evidence given by Lord Macdonald before the CMSC on 19 Fuly 2011 in answer to Q1067,

8967563 (2).doc

13



would have been more likely to have fought Mr Goodman through
~ tribunal proceedings, especially given the terms of settlement previously
indicated in Mr Hinton’s 5 February 2007 letter.

d. The CMSC has suggested to witnesses that News International settled its
litigation with Mr Taylor and/or Mr Clifford at the levels which it did
because the civil disclosure exercise had produced evidence' suggesting
that phone hacking was not confined to Mr Goodman. If it transpires that
this is the case, then it must follow that News International knew at that
time that the letter could not be “rested on” in a wider context than that in
which it had been provided. It must also follow that News International
knew at that time that there was other evidence (not contained i the 5
sub-folders”) which demonstrated that there was a wider problem at News
International in respect of phone hacking. Thereafier, News International
could not possibly have “rested on” the letter even assuming that it had
done so before.

e. In this context, the CMSC may wish to consider whether News
Internationa} has waived any right to claim privilege over the legal advice
it received (internally and externally) about the need to settle the Taylor
litigation and the quantum of that settlement. In civil litigation, if a party
deploys in evidence privileged material, then he waives privilege in all
associated material so that the Court and the other party can see that what
has been released from privilege is a fair account of the advice received,
and that a misleading impression has not been created’®. At the July 2011
hearing News International (by Mr James Murdoch and others) gave
extensive evidence of the Jegal advice it received in settling the Taylor
litigation as fotlows:

Mr James Murdoch: Thirdly, the company sought distinguished outside
counsel to understand that, if the case were litigated and if it were to be lost,
which was the great likelihood, what the financial quantum would be or what
that would cost the cormpany. It was advised that, with legal expenses and
damages, it could be between £500,000 and £1 million or thereabouts. 1 do
not recall the exact number of the advice. I think that it was £250,000 plus
expenses, plus litigation costs—something like that'®

" Such as the “For Neville” email, See Guardian Newspaper article dated 22 July 2011.
¥ The classic awthority is the decision of Mustill J (later Lord Mustill) ir The Nea Kateria [1981] Com
LR 138.

" Bvidence given by Mr James Murdoch before the CMSC on 19 July 2011 in answer to Q242.

BOGTEB3 (2).doc 15



they were, but also to the advice from Mr Crone®. 1t would be of interest
to learn whether the dialogne between News International and its lawyers
about whether to settle Mr Taylor’s claim, and if so at what level, included
any reference to any documents which had emerged in the civil law
disclosure exercise (including, but not limited to, advice given to News
International about the impact of the “For Neville” email which was
produced by Mr Taylor’s lawyers during that 1itigation.)

g. The suggestion that News International could possibly have continued to
“rest on” the letter even after the CMSC’s Second Repoit was published in
Febroary 2010, with its finding of “collective amnesia” by News of the
World witnesses, is hard to credit.

16 In addition, the Firm would like to draw to the CMSC’s attention to the
following evidence given to it in 20097,

and Mr Mulcaire were arrested News International had_an outside finm of
solicitors fo absolutely oversee the investigation to cooperate with. the police,
to be a bridgehead, to give whatever facility the police reguired. It was
completely hands-off, if you like, for transparency from the company's point

.22
of view.

Q1388 Paul PFarrelly: Who were the solicitors who handled the

Mr Crone: Burton Copeland. They are probably the leading firm in_this 7

countrv for white collar fraud.

Q13389 Paul Farrelly: Did that investigation go wider than investigating the
circumstances because the court case was coming up of the
Mulcaire/Goodman connection? Did it go wider and ask people such as the
deputy editor, the managing editor, the news editor, the chief reporter as to
whether they had been involved in any way with Mr Mulcaire? Did it go
wider? ‘

Mr Crone: Sorry, this is for me?

(1399 Paul Farrelly: No, this is to Mr Myler because Mr Myler gave
evidence to the PCC.
Mr Myler: I think Mr Crone is the best person fo answer.

*® Under English law, legal professional privilege applies just as much 1o the dialogue between a client and
its in-house lawyer, like Mr Crone, as it does fo the dialogue between a client and its external Jawyer. Thus
it is possible for News International to withhold documents or material from iis evidence on the basis of
legal professional privilege attaching to communications to and from Mr Crone.
' This evidence was given in relation to the CMSC’s Second Report of Session 2009-10, “Press standards,
rivacy and libel” published on 24 February 2010.
2 Bvidence given by Mr Myler before the CMSC on 21 July 2009 in answer to Q1384

BOBTSE3 (2).dos 17



Q1397 Paul Farrelly: I want to wrap-up fairly shortly. When the other
names camc into the frame after November 22, did the remit of the
investigation in News International broaden?

My Crone: Yes, to some extent but the questions had already been. asked.
Was auyone involved with Mulcaire, or doing this, that or the other? Burton
Copeland _had looked at all of ihe financisl records, and there was
subseguently an email check done which went to 2,500 emails; and tha
produced no evidence cither.

Q1398 Paul Farvelly: The question: was anyone else involved with
Moulecaire? The answer was: no. Nothing else was found?
Mr Crone: No evidence was found.

Q1663 Mr Farrelly: Can I just ask you about Clive Goodman. You say you
were deceived. How was Clive Goodinan able to pay £12,300 {to Glenn
Mulcaire? Was it actually in readies or did it go through the accounts
department in a masked way?

Mr Kuttner: I think the answer to the first part is it was in cash, it was a cash
payment. The answer to the second part is that it was all accounted for in the
documentation and that is the material that either directly on their own
agcount o the investigating police team, or through Burton Copeland, the
solicitor_who was fooking info these things at News International, was all
disclosed.

Q1719 Tom Watson: When you found out about the arrests. Presumably
you commissioned an inquiry?

Mr Coulson: Yes. Obviously we wanted to know internally very quickly
what the hell had gone on. Then_I brought in Burfon Copeland, an
independent firm of solicitors to carry out an investigation. We opened up the
files as much as we could. There was nothing that they asked for that they

. 23
were not given,

Q2168 Paul Farrelly: ...Can | just ask you on what basis did you fecl able
to give that answer, that to your recollection Tom Crone said that various
investigations had been undertaken internally as the facts established
themselves as the charges and trial developed. Can you tell us on what basis
you gave us that answer?

My Hinton: ...He [Andy Coulson] had numerous conversations, the charges
were laid, he invoked the help of Tom Crone, who is a company lawyer with
a lot of experience,,, We bought in a firm of solicitors and there were many,
many conversations with the police, and not involving me.

17 Evidence was also given by News International to the Press Complaints
Commission (“PCC”) on the role of Burton Copeland. The PCC report on
phone message tapping allegations dated 9 November 2009 refers at

* See also answers to questions 1470, 1471 and 1558 asked by the CMSC in 2009.

8967583 {2).doc 19



21 Even if, therefore, some emails reviewed by the Firm had been suggestive of
criminal conduct by employees of News International, then the Firm could not
possibly have reported this to the police without client consent. That would
have been against the Firm’s obligations under clear modern law of the
highest authority and a very serious breach of professional conduct. Further,
peither common law, statute or regulation imposed any relevant obligation on
the Firm to break its duties of confidence by reporting to any external
authority. Criticism of the Firm for failing to report News International to the
police or any other external body is therefore wholly misplaced, regardless of
what the emails do or do not show.

What happened to the file
22 It has been suggested in some quarters that it is surprising that it took until

April 2011 for the Firm’s file on this matter to have come to light. We
therefore think it would be of assistance to the Committees to understand what
happened.

a. Once the Firm’s letter had been issued on 29 May 2007, this retainer came
to an end®®, The Firm issued its bill on 13 June 2007, and News
International paid it on 31 July 2007. The file went into archive storage
with an external storage company, Restore, on 10 November 2008%.

b. One by one, all those who had been involved in the retainer left the Firm
in the normal course of events, as set out above., Afier the last member of
the junior reviewing team left on 28 January 2011, there was literaily no-
one left at the Firm who had had any invelvement in the original retainer
at all.

¢. The first time that the Firm’s 2007 involvement was mentioned to
Parliament, so far as the Firm can ascertain, was in the evidence given to
the CMSC leading to its Second Report dated 24 February 2010. The
Firm’s name was not mentioned in oral evidence, but was mentioned in
written evidence and this was recorded in the appendices to the Second
Report (which also quoted in full the letter of 29 May 2007). The letter

*§ Apart from a small amount of time spent in June-July in obtaining for News International, at its request, a
transcript of the sentencing remarks of Mr Justice Gross on 26 January 2007, A separate bill for this task of
£560 plus VAT and disbursements was issued on 31 July 2007,

¥ The file would have been archived sooner but for the fact that, as mentioned in paragraph 55 above, Mr
Abramson was subsequently instructed by News International in February 2008 in relation to an alleged
breach by News International of the compromise agreement it had entered into with Mr Goodman. This
work was carried out on the same file using the same file number. The documents were stored on the same
paper and electronic files as those relating to the previous retainer.

8967583 (2).doc 71




8967583 (Z).doc

hacking activities. It was not retained to lock for evidence of wider
criminal activities and did not do so.

It was not given free rein to look through whatever it wanted. It was asked
to search through some emails which had been assembled by News
International and isolated into a specific area on News International’s
server (the “5 sub-folders™). It was given no access to other documents or
to witnesses.

Its exercise was specifically and only to assist News International in
handling an internal appeal by Mr Goodman against his dismissal. This
was a classic civil litigation exercise in assessing the potency of
documentary evidence in an employment dispute, It was a short and
limited exercise lasting two weeks and mostly involving junior employees,
All this was known to News International.

. 'The desktop exercise done by the Firm is to be contrasted with the far

longer, far more detailed and (no doubt) far more expensive exercise
undertaken by Burton Copeland in the 9 months which that firm is said to
have spent in the News International offices. It may therefore be that Mr
Rupert Murdoch was confused or misinformed as to which lawyers had
been retained for what purpose when he gave evidence that the Firm had
been retained to “find out what the hell was going on”. At any rate, this
was an inaccurate and misleading account of the Firm’s retainer.

The Firm was not retained to provide News International with a “good
conduct certificate” which it could show to Parliament, or anyone else,
years after the event and for a wholly different purpose. Such use of the
Firm’s advice was expressly prohibited under its terms of engagement.
The Firm did not know that News International was subsequently going to
deploy its 2007 advice in this way (in 2009-2010) and would not have
given its consent to that use had it been sought.

The Firm rejects the evidence of Mr James Murdoch that News
International “rested on™ the letter of 29 May 2007 for its alleged belief
(until late 2010) that Mr Goodman was a lone “rogue reporter”, It is
noteworthy that it has taken until 2011 for News International to make this
assertion.

23



8987500

APPENDIX A



Culture, Media and Sport Committee

House of Commans /7 Milthank London SW1P 31A
Fe1 0240 7219 6188 Fax 020 7219 2031 Email crnscom@pariament.uk Website www. parliament.lik/emscom

Harhottle and Lewis LLP
Hanaver House

14 Hanaver Square
London WIS 1HP

Y Datrdde and luin 29 July 2011

Thank you for your letters of 20%, 215 july and 28" iuly. | arn pleased to note that
you have received a waiver of privilege from News Corp and News internationa, in
redation to questions from the Select Committee.

You will be aware that in his evidence to the CMS Committee on 19 July 2017,
lames Murdoch referred to the review of internal emails that Harbottle and Lewis
carried out for News International in May 2007, On 27 May 2007, Harbottle and
Lewis wrote to jon Chapman, News International's Director of Legal Affairs at the
time, that : '

We have on your instructions reviewed the emails to which you have
nrovided access frem the accounts of:

Andy Coulson, Stuart Kuttner, ian Edmondson, Clive Goodman, Neil Wallis,
Juies Stenson

| can confirm that we did net find anything in those emails which appeared
10 US to be reasonable evidence that Clive Goodman's illegal actions were
known about and supported by both or either of Andy Coulson, the Editor,
and Neif Waliis, the Deputy Editor, and/or that lan Edmondson, the News
Editor, and others were carrying out similar itlegal procedures.

On 19 July 2011, James Murdoch fold the Committee that the review of emails
conducted by Harbottle & Lewis was one of the things that News International
rested on when reassuring the Committee in 2009 that phone hacking was the

work of one rogue reporter (Q346, Q362). lames Murdoch told the Cornmittee:

that when News international re-examined the file of emalls ratained by Harbottle
and Lewis m 2011 it determined that there was a requirement to bring it to the
attention of the police {Q335, 0339, 0363 and Q365).

A Z



Questions for writtan answer

1.

2

10,

11.

12.

When was Harbottle and Lewis first instructed in respect of matters
concerning alleged or suspected phone-hacking?

Were these instructions given on behalf of News International Ltd, News
Group Newspapers Ltd, or on behalf of both?

Please could you provide details of the instructions, indluding a copy of any
document in which the instructions were reduced into writing.

Which individual gave the instructions on behalf of News International
Lid/News Group Newspapers Ltd, and to which individual at Harboltle
and Lewis were the instructions addressed?

Please supply details of Harbottle and Lewis’s primary point of contact at
News International Ltd/News Graup Newspapers Lid. You have
explained in your letter of 20 July to the Chairman that Mr Lawrence
Abramson acted in this matter on a retainer from New International.
Please confirm whether or not any other member of your firm was
involved in preparing advice under this retainer, and please identity any
such parson,

What description of the emails provided was supplied to Harbotle and
Lewis by News international Ltd/News Group Newspapers Ltd? Please
supply a copy of any relevant letter or communication from the
Correspondence File mentionad in your letter of 20 july,

Please indicate whether Harbottle and Lewis became aware at any time that
the documentation supplied was incomplete and, if so, please describe
in what way it was incomplete.

Please indicate whether any particular type of activity was excluded from
the scope of the investigation commissioned from Harbottle and Lewis.

Did the investigation ext3nd to other individuals at the newspaper, for
instance Neville Thurlbeck and Ross Hindley/Hall if not, why not?

Please descnibe any additional documentation requested by Harbottle and
Lewis in connection with their investigation.

Please set out what advice was given orally, by whom, to whom, and when.

Please set out what advice was given in writing, by whom, to whom, and
when.

.Please confirm whether or not the documents provided to Harbotte and

Lewis provided any grounds for reasonable suspicion that a criminal act
might have been or might be committed by any employee or director of
News international Ltd or of News Groug Newspapers Ltd, and if 50,
what advice was given by Harbottle and Lewis?

. Please confirm when Mr Abramson closed his file and retained it in archived

storage. Please also confirm whether or not the contents of the file

Ay



8967500

APPENDIX B



Page2 of 2

The Newspaper Marketing Agency: Opening Up Newspapers:

www.nmauk.co.uk

This e-mail and all attichments are confidential and may be privileged. If you have received this e-
mail in error, notify the sender immediately. Do not use, disseminate, store or copy it in any way.
Statements or opinions in this e-mail or any attachment are those of the author and are not
necessarily agreed or anthorised by News International (NI). NI Group may monitor emails sent or
received for operational or business reasons as permitted by law. NI Group accepts no liability for -
viruses introduced by this e-mail or attachments. You should employ virus checking software. News
Internationat Limited, 1 Virginia St, London E98 1XY, is the holding company for the News
International group and is registered in England No 81701

BZ

ANINE Ant



ail7l 82,6894 P.e2s89

L E-MAY-2087  17: 07
0471 782 6094

[On headed notepaper]

PRIVATE & CONFIDENTIAL
BY COURIER

Clive Goodman Fsq,

5 February 2007
Dear Clive

. I am sorry to have to be writing this Jetter, but am afraid that events of the last few
days and months provide us no cheice but to lerminate your employment with News

Group Newspapers Limited.

This action, I know you understand, is the consequernce of your pléa of guilty, and
subsequent imprisonmment on 26 [ anuary, in relation to conspiracy to intercept
voicemail messages. This obviously constitutes a very serious breach of your
obligations as an employes, such as to warrant dismissal without any warnings. It the
circumstances of your;ﬂea and the court’s sentence, it is reasonable for us to dismiss

@ you without any further enquiries,

I recognise this episode followed many unblemished, and frequently distinguished,
years of service to the News of the World. In view of this, and in recognition of the
pressurcs on your family, it has been decided that upon your termination you will
receive one year’s salary, In all the eircumstances, we would of course be entitled 1o

make no payment whatever.

To summarise, in formal language, the following arrangements apply with immediate
effect (but may be varied or revoked in the event of a successful disciplinary appeal);

(2) Your dismissal takes effect immediately and your final day of employment is
therefore today,

B



4 3171 782 6B%4  P.B4/89

0171 782 6094

g-pavy-2887 17188

Daniel Cloke Esq.

Group Humaon Resources Director
News international

I Virginia Street

London E198 1HR -

March 2, 2007 =

Deor Mr Cloke,
@. Re.: Nofice of termination of employment

I refer to Les Hinton's lefter of Februory 5, 2007 informing me of my dismissal for
alleged gross misconduct.

The letter identifles the reason for the dismissol as "recent events”. | fake this to
mean my plea of gullly fo conspiracy to Intercept the voicemail messages of
three empiloyees of the royal family. .

| am appealing against this deciston on the following grounds:
i The deckionis pérverse in that the actions leading to this criminal

charge were carled out with the full knowledge and suppor of AEEG—G—=———,
‘ Payment for

Glen Mulcoire's sefvices was arranged by s

,@ ft The decision is inconsistent, bacause NN

e 010 0ther members of staff were carrying out the same llega
proceduras, The prosecution counsel, the counsel for Glen Mulcalre, and the
Judge o} the sentencing hearing agreed that other News of the World
employees were the clients for Mulcalre’s five solo substantive chorges. This
practice was widely discussed in the daily editorial conference, untit explicit
reference 1o it was banned by the Editor, As far as | om aware, no other
member of staff has faced disciplinary oction, much less dismissal,

iit My conviclion and imprisonment cannot be the real reason for my
dismissal. The fegol manager, Tom Crone, aftended virtually every meeting of .
my legal feam and was given full access to the Crown Prosecution Sgpvice's
evidence fites. He, and other senior staff of the paper, had long advance
knowledge that | would plead guilly. Despite this, the paper confinuedio
employ me. Throughout my suspension, | was given book sefiaglisaflons o’

white and was consulted on several occasions about royal steries they

needed to check. The paper continued to employ me for a subsfantiol part

of my custodiol sentence.,

18



"1 P-~-MAY-2067 17'88 A @171 782 6894 7. 86,89
D171 787 6094

News Intematmnal Newspapers Limited

1 Virginia Street, London, E98 1HR
Telephane: 020 7782 6300 Fax: 020 7481 0517

PRIVATE & CONFIDENTIAL
12th March 2007

Mr. Clivé Goodman

Doar Mr. Goodman,

Thank you for your letter of 2nd March 2007.

I would like to request your attendance at an appeal heating on Tuesday, 20th March

- 2007 at 10.00 am at the offices of News Magazines Limited at 2 Chelsea Manor
Gardens, London SW3 8PN {(when you arrive there, please ask for me at Heception).
The purpose of the hearing is to consider, under the News intermational disciplinary
procedurs, your appeal against your dismissal on 5th February, on the grounds
raised in your letter of 2nd March.

The appeal will be heard by Colin Myler, Editor of the News of the World, and | will
also be in attendance. In addition, there will be a note taker present. You are
entiled to ba accompanied as specified in the Company's Disciplinary procedure.
Please let me know in advance if you decide to bring a companion and their name

and contact details,

If there are any documsents you wish to bae considered at the appeal hearing, please
provide copies as soon as possible, If you do not have those docurnents, please

provide details so that they can be obtained.

'



b Bi71 782 6694  P.28-89

18-MAY—-2887 1798 .

0171 782 60%4

Doniet Cloke Esq.

Group Human Resources Director
News International

1 Virginia Street

London £98 1 HR

e 14,2007 — 4

Daar Mr Cloke,

Thank you for your leHer of March 12, Although | can confim That | will be
able to attend the pianned appeal hearng on March 20, for the reosons set
out below, | believe it would be sersible and reasonobie to postpone the

haarng.

I note that you are proposing to alter subsianﬁcﬂly the nomal procedure for
such a hearing. | am not convinced thot the proposad alterations are
necessary. However, In light of the exceptional circumistances you ldentify in
your letter. | think it would be sensible for me to be accompanled by my legal -
rapresentative rather thon awork colleague. Please confirm fo me you are
happy to proceed on this basis.

| will let you have copies of refevant documents In my possession os soon as
possible.

in the meantime, | wauld be gratefu if you could provide the following
documenfs'

i A transcnpfion of the senfencmg heorng from the Old Bailey on Janvary
26, 2007,

i Full details available by o print out of every stoty payment requested by
me from Qclober 2005 until my omrest - to include details of which executive
approved each credit for payment, which execulive aufhorised each credit
for final payment, and from which budget eoch cradit came. Also, the same
audlt trail for story payment requests from me that were not authornsed for

payment.

i Emails and ofher documents relafing to my tronsfer from the Ediforial
Managernent budget to the News budget and any further relevant

documenifs.

iv  Copies of emails pdsslng befwean AR O] me, R
ond me, e and me. ik g and mer, anc (SN 1\ C

me for the pericd October 2005 unﬁl Joucry 26 2007,

Bio



APPENDIX C

8957500



a lawyer must be able to pive his client an absolute and unqualified assurance that
whatever the client tells him in coafidence will never be disclosed without his consent.

5 This is not a peculiarity of English law. In the Three Rivers decision, Lord Scott
set out authorities not only from this jurisdiction but also from the United States,
Europe, Canada, Australia and New Zealand which all speak with one voice (see
paras 31-34). Lord Scott concluded that ail these authorities

recognise that unless the clients can be assured that what they tell their lawyers will not
be disclosed by the lawyers without their {the clients’) consent, there wilt be cases in
which the requisite candour will be absent

and concluded that it is necessary as a matter of policy that

communications between clients and lawyers, whereby the clients are hoping for the
assistance of the lawyers' legal skills in the management of their (the clients’) affairs,
should be secure agaist the possibility of any serutiny from others, whether the police,
the executive, business competitors, inquisitive busybodies or anyone else

6 Unsurprisingly this state of the law is reflected in the Code of Conduct issued by
the Solicitors Regulation Authority: sece Rule 4.01 (“You and your firm must keep
the affairs of clients and former clients confidential except where disclosure is
required or permiited by law or by your client (or former client).”) There are
very few circumstances in which disclosure is either required or permitted by law,
none of which arise in this case, The only one which could have any relevance is
what is known as the “fraud exception™: privilege never aftaches to
communications between lawyer and client if the client has a secret intention of
nsing the advice to enable him to further or facilitate crime or fraud. Please note
that this applies only where the client consults a lawyer with the motive of
obtaining advice which will assist him in the commission of an offence (not
privileged), as distinct from a client consulting a lawyer about an offence which
has already been committed (privileged). This distinction runs through all the
authorities but is neatly encapsulated in a dictum of Lord Sumner in O’Rourke v
Darbishire [1920] AC 581 at 613:

To consult a solicitor about an intended course of action, in order to be advised whether it
is legitimate or not, or to lay before a solicitor the facts relating to a charge of fraud,
acwally made or anticipated, and make a clean breast of it with the object of being
advised abowt the best way to meet it, is a very different thing from consulting him in
order to learn how to plan, execute or stifle an actual fraud.

For the lawyer to appreciate that this exception is engaged, however, the lawyer
must have prima facle evidence suggesting that he is being used by the client in
that way, The Firm had no such evidence (and for the avoidance of doubt, is
making no suggestion in this response that News International had such a purpose).

8967500



RESPONSE FROM HARBOTTLE & LEWIS LLP TO
THE CULTURE MEDIA AND SPORT COMMITTER
AND
THE HOME AFFAIRS COMMITTER

Preliminary matters

1

3967583 (2).doc

This document responds te questions raised by the Rt Hon Keith Vaz MP
(Chairman of the Home Affairs Committee (“HAC™)) in a letter dated 21 July
2011 and by John Whittingdale OBE MP (Chairman of the Culture, Media
and Sport Committee (“CMSC”}) in a letter dated 29 July 2011. Both letters
are at Appendix A to this response.

This document proceeds as follows:
a. First, a basic chronology of relevant events.

b. Second, a detailed explanation of the limited nature of the work which
News International instructed Harbottle & Lewis LLP (“the Firm™) to do.

¢. Third, some observations on the evidence given to the Committees by

Messrs Murdoch (senior and junior) and others.

d. Fourth, an explanation of the law of legal professional privilege and
confidentiality, in order 1o deal with the misconception that a solicitor is
permitted (or even obliged) to report to the police material supplied to him
by his client if that material shows that the client has been involved in
criminal conduct.

e. Fifth, an explanation of what happened to the Firm’s file after the matter
had been completed, in order to deal with suggestions from some quarters
that it should have been unearthed earlier and that there is something
untoward in the fact that it was not.

In view of the ongoing criminal investigation we have contacted the
Metropolitan Police about the contents of this document. As a result we have
been requested by the Metropolitan Police not to include any reference at all
to the contents of the emails which the Firm reviewed in 2007 at the present
time. This is not (for the avoidance of doubt) because those emails are being




kept secret: full copies of the materials which the Firm preserved in 2007 have
been passed by the Firm to the Metropolitan Police. Rather, it is because we
have been advised by the police that it is essential in order to preserve the
mtegrity of their criminal investigation that these emails are not released into
the public domain at present. This document therefore contains no references
at all fo their contents.

Basie chronology

4

B9GTEB3 (2).oc

Before commencing the history, we should explain its sources. No-one who
worked on this matter in 2007 is still at the Firm. Those involved at the time
were:

a. Lawrence Abramson, who was at the time a partner in the Firm. He was
in overall charge of the exercise and was responsible for the letter of 29
May 2007 which is now the focus of attention, He left the firm on 31 May
2010 and became a partner in Fladgate LLP, another London firm of
solicitors.

b. An assistant solicitor specialising in ewployment law, who was brought
into the matter because, as we explain in more detail below, the Firm’s
retainer was a narrow one focused on an employment dispute with Clive
Goodman. This assistant recorded only 3 hours 18 minutes of time on the
file and (it is clear from the records held by the Firm) played no part in
reviewing the emails in question. We have therefore thought it appropriate
not to identify him/her by name, given the intensity of media scrutiny on
this case. This assistant left the Firm’s employment in February 2010.

¢. A team of three junior employees: two paralegals and one trainee solicitor.
Again, we have not felt it appropriate to identify them in the
circumstances. They were given the task of sifting through the electronic
records to which News International provided access. They respectively

left the firm’s employment on 28 May 2007, 30 May 2007 and 28 January

2011, :

Because there is no-one now at the Firm who has first hand personal
knowledge of the relevant events in 2007, the Firm has had to place heavy
reliance on what can be reconstructed from the documentary record.

The bulk of this section deals with the work done by the Finm, but some
events before and after the Firnt’s retainer (as evidenced by the documents
contained in the Firm’s file and certain publicly available information) are



included in order to put the Firm’s wotk (and some of the evidence given to
the CMSC) in context.

a. Mr Goodman and Glenn Mulcaire were arrested on 8 August 2006. A
pelice investigation into their activities followed, and News International
immediately engaged external solicitors (Burton Copeland, specialist
criminal defence lawyers) to deal with that investigation. It is apparent
from the evidence which was given to the CMSC in 2009 by Colin Myler,
Tom Crone, Andy Coulson, Les Hinton and Stuart Kuttner that Burton
Copeland undertook a very substantial exercise, far more substantial than
that undertaken by the Firm. We return in more detail to this evidence
below.

b. Mr Goodman pleaded guilty on 29 November 2006 to conspiracy to
intercept voicemail messages on mobile phones belonging to three
members of the Royal Household. Sentencing was deferred to 26
January 2007, when Mr Justice Gross sentenced Mr Goodman to 4
months imprisonment. On the same day Mr Coulson announced that he
was refiring as editor of the News of the World.

¢. On 5 February 2007, News Imtemational (Mr Hinton} wrote to Mr
Goodman terminating his employment. The letter states I recognise this
episode followed many unblemished, and frequently distinguished, years
of service to the News of the World. In view of this, and in recognition of
the pressures on your family, it has been decided that upon your
termination you will veceive one year’s salary. In all the circumstances,
we would of course be entitled to make no payment whatever. ... You will
be paid, through payroll, on 6 February 2007, 12 months’ base salary,
subject to normal deductions of tax and national insurance” We draw
attention to this passage because the topic of payments to Mr Goodman
after his conviction has been the subject of questions by the CMSC on
more than one occasion'. We do not know what his annual salary was, notr
the period of rotice to which he was entitled, nor whether News
International did in fact, as Mr Hinton said it was going to, pay Mr
Goodman a year’s salary on 6 Febmary 2007. Mr Hinton also explained
that Mr Goodrman had a right to appeal internally against his dismissal.

! Paragraph 445 of the CMSC’s Second Report dated 24 February 2010 refers to evidence from News
International about the amounts paid to Mr Goodman on the termination of his employment. The
paragraph summarises that evidence as being that Mr Goodman was paid “notice, legal costs and a
compensatory award. The group declined to confirm the wnounts but said the awards were below the
£60,600 statulory minimunt”,

BOGT583 (2).doc 3



d. On 2 March 2007, Mr Goodman wrote to News International’s Group

Human Resources Director, Daniel Cloke (copied to Mr Kuttner and Mr
Hinton), appealing against the dismissal. His first two grounds of appeal
were as follows: “(i} The decision is perverse in that the actions leading to
this criminal charge were carried out with the full knowledge and support
of [IREDACTED). Payment for Glen Mulcaire s services was arranged by
[REDACTED]. (i} The decision is inconsistent, because [REDACTED]
and other members of staff were carrying out the same illegal procedures.
.." (The names and job titles of the News International employees
mentioned here and at paragraphs 5(h){iii), 5(n) and 5(0) below have been
redacted at the request of the Metropolitan Police so as to preserve the
integrity of their criminal investigation.)

On 6 March 2007, Mr Hinton gave evidence to the CMSC in relation to
its enquiry into self-regulation of the press. We refer to this extract from
his evidence?:
Q95 Chairman: You carried out a full, rigorous internal inquiry, and you
are absolutely convinced that Clive Goodman was the only persen who kuew
what was going on?

Mr Hinton: Yes, we have and I believe he was the only person, but that
investigation, nnder the new editor, continues.

We do not know what the “full rigbrous internal inquiry” was which Mr

Hinton had in mind on 6 March 2007. Obviously it was not the exercise

subsequently carried out by the Firm, since that had not yet begun, Nor
can it have been the exercise in reading internal emails carried out by Jon
Chapman, Director of Legal Affairs at News International, and Mr Cloke
since it is clear that this was prompted only by Mr Goodman’s request for
those emails on 14 March 2007 (see below). Perhaps this was a reference
to the work done by News International and Burton Copeland in relation to
the police enquiry.

On 12 March 2007, Mr Cloke replied to Mr Goodman explaining the
procedure for the appeal. Mr Cloke said “If there are any documents you
wish to be considered at the appeal hearing, please provide copies as soon
as possible. If you do not have these documents, please provide details so
that they can be obtained.”

(Ar.dos

ii evidence was given in relation to the CMSC’s Seventh Report of Session 2006 — 07, “Self-
i gf the press” pablished on 11 July 2007,




BOB75B3 {2).do

g. On 14 March 2007, Mr Goodman therefore submitted a lengthy list of the

i.

documents which he wanted News International to provide for the
purposes of his appeal. These included emails passing between himself
and various News of the World executives on various topics,

We do not know for certain what happened between the date of Mr
Goodman’s request for documents on 14 March 2007 and the Firm being
instructed on 9 May 2007. However, the following may reasonably be
deduced from an email of instructions sent by Mr Chapman to Mr
Abramson on 10 May 2007. (Copies of this document together with the
fax from Mr Chapman to Mr Abramson to which it refers are at Appendix
B. Certain names have been redacted at the request of the Metropolitan
Police.)

i. News International refused Mr Goodman’s request for documents.

ii. News International gathered together all the emails “which [News
International’s] /T department were able o recover from archive”
fitting the categories set out by Mr Goodman in his request. It
seems from an email from Simon Lowndes (Head of Managed
Services in News International’s Information Techunology
Department) dated 14 May 2007 that these emails were placed into
“5 sub-folders” in a Human Resources folder for Mr Cloke on
News International’s server.

iii. Mr Chapman and Mr Cloke had themselves been through these
emaifs for the purpose of finding any evidence “fo support the
contentions made by Goodman in his letter of 2 March 2007,
paragraphs { and i - Le. that his illegal activities were known
about and supported by [REDACTED), and that [REDACTED],
and others were carrying out similar illegal procedures”. Mr
Chapman and Mr Cloke “found nothing that amounted fo
reasonable evidence of either of the above contentions”,

On 9 May 2067 Mr Chapman telephoned Mr Abramson (then a partner in
the Finm). They had worked together before on a number of civil
litigation matiers for News International. There is no note of the
conversation on the file, but Mr Chapman then sent instructions to Mr
Abramson by email on 10 May 2007 (see Appendix B). This email set
out the history above about Mr Goodman’s dismissal and appeal, and the



8667583 (2).doc

review which had already been carried out by Mr Chapman and Mr Cloke,
and went on to say “Because of the bad publicity that could result in an
allegation in an employment tribunal that we had covered up potentially
damaging evidence found on our email trawl, I would ask that you, or a
colleague, carry out an independent review of the emails in question and
report back to me with any findings of maierial that could possibly tend to
support either of Goodman’s contentions. We will make available to you
access to the emails in question as soon as possible”. The limited nature
of this retainer is the subject of further comment below.

On 14 May 2007, Mr Abramson sent Mr Chapman a retainer letter and the
Firm’s standard terms of engagement. Importantly these terms inciude the
following: “Our advice is provided to you and may not, without our prior
written consent, be disclosed to any other party. You will not refer o us
or fo our advice in any public documents or communication without our
prior written consent”. We return to the purpose of this term, which is a
common one in the contractual terms on which professionals such as
solicitors and accountants are prepared to do business, below.

For the purposes of its exercise, the Firm was given remote electronic
access to emails on News International’s server rather than being supplied
with paper copies. The Firm was therefore given instructions as to how to
access “the Public Folder within the News International MS Exchange
emai} system”. As mentioned above, the emails which the Firm was to
review were contained in five sub-folders within the system. There has
been some reference in the evidence of News International witnesses to a
search of “2,500” emails, but because this was a remote access exercise
only, the Firm is not now able to say how many emails were contained in
those sub-folders. On 15 May 2007 Mr Abramson assembled and briefed
a team of three junior emplovees (a trainee solicitor and two paralegals).
(It is standard practice in civil litigation to use junior employees to review
large bodies of documentation because this is the most cost-effective
process.) They were instructed to carry out the remote searches, assemble
any material which might be of interest, and draw it to Mr Abramson’s
attention for his review and consideration.

It seems that electronic access was not entirely straightforward: some
emails appeared only in cut off form and there was difficulty in (for
example) opening attachments to emails. Presumably for these reasons,
the file shows that News International (Mr Lowndes) printed off some



8967583 (2).doe

emails and sent them to the Firm in hard copy by courier on either 16 or
17 May 2007. (Even then some of the emails appeared only in cut off
form.)

m. In relation to the review of the emails, the time records held by the Firm

suggest the following as a summary of work during the refainer:

i. The team of junior employees spent a total between them of about
46 hours (spread between 15 and 24 May 2007) on this matter,
their time mostly being spent in searching through the email sub-
folders by remote access.

it. Out of a total of 8 hours 24 minutes recorded by Mr Abramson on
this matter between 9 and 30 May 2007, 1 hour and 42 minutes
were specifically attributed to reading the emails. On 18 May
2007, Mr Cloke emailed Mr Abramson asking “if we could have
the results next week. I'd like to write to CG on Thursday if at all
possible.” (We return below to what this indicates about the
purpose of the exercise being done by the Firm.) Mr Abramson
also recorded 30 minutes on 22 May 2007 in meeting the junior
team to review progress, and this meeting almost certainly
included some consideration of whatever emails had by then been
found and thought of potential relevance. In addition, Mr
Abramson made a time entry of 24 minutes for a telephone
discussion with News International on 24 May 2007; there is no
note of this conversation on the file.

n. On Friday 25 May 2007, Mr Abramson sent an émail to Mr Chapman at

13:13 headed “Draft for discussion this pm”. The email set out the
proposed text of a letter recording the findings of the email review. It
stated “We have on your insiructions searched the emails that you were
able to let us have access 1o from the accounts of [REDACTED]. I can
confirm that we did not find any evidence that proved that [REDACTED]
knew that Clive Goodman, Glen Mulcaive or any other journalists at the
News of the World were engaged in illegal activities prior to their arrest.”

. There was then a short telephone discussion, probably about the draft, that

same day: emails from 24 May 2007 show a call being arranged for 14:15
on 25 May 2007, and Mr Abramson’s time records show a short call on 25
May 2007. Subsequently, at 16:12 or 25 May 2007, Mr Chapman sent an



89675083 {2).doc

email to Mr Abramson suggesting some changes to the text. Mr
Chapman’s suggested version stated as follows (we have added marking to
show the changes): “We have on your instructions searehed reviewed the
emails that-yeu—were—able—tolet-us—have—aecess—to 1o _which you have
provided gccess from the accounts of [REDACTEDY]. These emails cover
the period from [ ] to [ ] 1 can confirm that we did not find any
evidence—that-proved anything which appeared to us to prove that either
[REDACTED] or [REDACTED] #knew that Clive Goodman, Glen
Mulcaire or any other jouwrnalists-at person employed or engaged by the
News of the World were-engaged was involved in illegal activities prior to
their the arrvest of Messrs Goodman and Mulcgire, Equally having seen g
copy of Clive Goodman'’s notice of appeal of 2 March 2007, we did not

[find anything that we consider to be directly relevant to the_grounds of

appeal put forward by him.”

. Mr Abramson responded briefly by email the same day at 17:53 1 “Tcan't

say the last senterice [i.e. the sentence beginning “Equally”] in the
penultimate para, U'm afraid. Can we discuss next week?”

. The time records do not show any further telephone discussion. Instead, at

12:50 on Tuesday 29 May 2007, Mr Chapman sent Mr Abramson an
email (copied to Mr Cloke) which began “After discussing this further,
Danriel and I would like to try to get slightly closer to the wording of my
original instruction email which stated ...”. Mr Chapman then quoted his
10 May 2007 email, and went on “J would suggest the following”. He
then set out what became the text of the 29 May 2007 letter, apart from a
sentence which read (in Mr Chapman’s text) “These emails cover the

periodfrom [ Jio[ "

At 13:03 on 29 May 2007, Mr Abramson sent Mr Chapman an email
stating “7 think I can say this. Ill get it finalised. Would you prefer a
letter or an email?”. Mr Chapman responded at 13:54 with “Great.
Would be good to have it on letterhead”, and asking Mr Abramson to
“drop the sentence which reads 'These emails cover the period from [] fo
[ 7.7 which Mr Abramson did. The final letter was issued that day.

8. At some point in July 2007, News International settled Mr Goodman’s

potential claim for unfair dismissal. This was on the terms of a
confidential compromise agreement which News International negotiated
itself, without involving the Firm, directly with Mr Goodman’s solicitors.




It involved a payment to Mr Goodman: the Firm does not know whether
this payment was in addition {o the year’s salary which Mr Hinton’s letter
of 5 February 2007 had indicated would be paid to Mr Goodman on 6
February 2007. The Firm had no involvement whatever in this settiement
(although Mr Abramson was subsequently instructed by News
International in 2008 in relation to a complaint by Mr Goodman that News
International bad breached a “non-disparagement” clause in the
agreetnent, which is how the Firm has knowledge of the terms of
settlement at ail.) We have not set out the amount of the payment to Mr
Goodman because the compromise .agreement is expressed (o be
confidential, and it is for both News International and Mr Goodman to
decide whether that confidentiality is to be waived. However, we
comment below on the implications of this settlement, in July 2007, of Mr
Goodman’s appeal for James Murdoch’s claim that News International
was still “resting” on the letter of 29 May 2007 in 2008-2010,

The Retainer: what the Iirm was asked to do

6

8967583 (2).doc

The Firm would like to draw the following poiots to your aftention about its
retainer in May 2007,

The retainer was expressly limited to the context of Mr Goodman’s
employment dispute. The Firm was being asked to assist News International
in dealing with Mr Goodman’s internal appeal against his dismissal. The
instructions might fairly be paraphrased as: “If we reject Goodman’s appeal
against dismissal and he brings employment tribunal proceedings, what is the
risk of him establishing from these ernails that other people were aware of his
phone hacking activities, or were doing the same thing themselves?” The
point of the exercise which the Firm was asked to do was directly, specifically
and solely related to assisting News International in assessing how to handle
Mr Goodman’s appeal against dismissal. Thus in context, the advice of the
Firm in the letter of 29 May 2007 was only that if News International pushed
this matter to an employment tribunal, there was nothing in the emails
reviewed which provided “reasonable evidence” that Mr Goodman’s grounds
of appeal were well founded. It went no further than that (and even in that
confext it seems not to have been relied upon by News International in any
event, as we explain below.)

There was absolutely no question of the Firm being asked to provide News
International with a clean bill of health which it could deploy years later in
wholly different contéxts for wholly different purposes. If the letter was to be
communicated to any third party, then so far as the Fum was aware that third



party would be Mr Goodman (as had been indicated in Mr Cloke’s email of 18
May 2007). But it went no further than that, The Firm was not being asked to
provide some sort of “good conduct certificate” which News International
could show to Parliament, or the police, or anyone else outside the context of
Mr Goodman’s employment claim. Nor was it being given a general retainer,
as Mr Rupert Murdoch asserted it was, “fo find out what the hell was going
on™. The problem of clients seeking to use advice which is being provided
for one purpose for another, different and unforeseen, purpose is one which
arises regularly for professionals and it was therefore covered in the Firm’s
standard terms and conditions: "Our advice is provided to you and may not,
without our prior written consent, be disclosed 1o any other party. You will
not refer to us or to our advice in any public documents or communication
without our prior written consent”.

If News International had ever approached the Firm (as it should have done)
i seek consent for the 29 May 2007 letter being deployed before Parliament
as evidence of its cotporate innocence, the Firm would not have agreed
without further discussion. The reason for that is that the exercise which was
done in 2007 was simply not one which was designed to bear the weight
which News International now seeks to place upon it. Tt was a short review
lasting only two weeks in total*. By far the bulk of the time spent on it was
recorded by three junior employees. The partner involved, Mr Abramson, had
spent in total time amounting to only one working day on the exercise, and a
great deal less than that in actually reviewing the emails. The exercise had
been conducted only by civil practitioners, because this was a classic civil
litigation question: a client asking the Firm to evaluate, in the context of a
civil law employment dispute, what impact certain documents might have if
they came to be disclosed in that potentia! litigation. No lawyers specialising
in (or indeed with any real knowledge of) criminal law had been involved at
all, precisely because this was a civil law question. No witnesses had been
interviewed; this was a “desk top” exercise. The bill was £10,204 plus VAT *
which is, in context, not a large sum (compare this with the evidence of Mr
James Murdoch that News International was advised that the litigation costs
for the Gordon Taylor and Max Clifford cases “were expected to be between

: wdume given by Mr Rupert Murdoch before the CMSC on 19 July 2011 in answer to Q3066. Thisisa
cference io an uncorrected transcript of oral evidenee, as are all the following references to the July 2011
this response.

of the emails began on 15 May 2007 and the letter was written on 29 May 2007.

noteworthy that the bill was sent to Mr Cloke in News International’s HR department and thus
oty came out of the HR budget, on the basis that it was an employment related matter,

w67 i {2).dot ' 10



10

£500,000 and £1 million”®). If, therefore, the Firm had been asked in 2009 or
2010 whether News International could use its 2007 advice, which had been
given to assist in assessing how to handle Mr Goodman’s employment
dispute, for the very different purpose of bolstering its stance before
Parliament, or indeed for any other purpose outside the defunct Goodman
employment dispute, the Firm would undoubtedly have refused unless it could
have been satisfied that the letter was not going to be presented in a
misleading manner. This would have required proper explanation to be given
of the limited nature of the Firm's retainer, as well as the specific purpose of
the exercise which had been performed in 2007 and its limited scope.

If the Firm had initially been given a retainer as broad as instructions "fo find
out what the hell was going on” or (to put it more formally) to nndertake an
investigation which News International could use for broader purposes, such
as laying it before Parliament as independent support for the “one rogue
reporter” theory, the Firm would have refused the instructions.  Instructions
of that nature would amount to asking whether there was evidence of wide
criminal conduct by News International’s employees: this would have been a
criminal matter, and the Firm has no expertise in that field. Any solicitors
accepting instructions of that nature would probably have done at least the
following:

a. ingisted on uvnlimited access to all emails and other records of News
International, rather than being restricted to a limited selection produced
by News International itself;

b. insisted on direct access to key witnesses;

c. insisted on News International instructing both specialist criminal lawyers
and forensic accountants;

d. engaged specialists in forensic computer analysis to assist in finding
emails and other electronic evidence; and

e. required access to the documents seized by the police from Mr Mulcaire,
A review of this nature would have taken a long time (as opposed to a

fortnight, which is the period between the Firm commencing work through
remote access to the emails on 15 May 2007 and the letter being written on 29

5 Evidence given by Mr James Murdoch before the CMSC on 19 July 2011 in answer 1o Q265,

8967583 (2).doc

11




May 2007) and would have cost a very great deal of money (far more than
£10,000).

11~ The reason that none of these things happened is that what the Firm did was

- only a short and limited exercise, undertaken for the one specific purpose of

assisting News International in deciding internally how to handle Mr

Goodman’s employment claim. The Firm undertakes civil litigation and such

a question was within the scope of its expertise; that was precisely why News

International had instructed the Firm on this narrow civil law question. But

the wider purposes for which News International now claims to have been

relying upon the letter were not within the scope of the Firm’s expertise (or
retainer). ‘

12 In this context, the Firm would like to comment on some evidence given to
the HAC on 19 July 2011 by Lord Macdonald (who has recently advised
News Corporation on a small selection of the emails which were on the Firm’s
file). Lord Macdonald stated that the Firm “prepared a letter that was to be
Jorwarded to the DCMS Committee ... the communication was sent to the
Committee, and that file remained, as I undersiand it, in Harbottle & Lewis’s

" offices™, and also “There seemed to be a process whereby information was
going to be given to a Select Committee—the DCMS Committee—about
- whether or not the company had come into possession of any more material
relating fo phone hacking or associated criminality *8, The Firm would like to
observe, with respect, that this is not accurate. The letter of 29 May 2007 was
not prepared “to be forwarded” to the CMSC and the process in which the
Firm was instructed was not one in which “information was going to be given
to a Select Commitice”. The letter of 29 May 2007 was not addressed to the
CMSC and was not intended for use before Parliament. Nor was it so used

until years after it had been written. As explained above, if the Firm had been

asked for permission for the letter to have been used in that way, it would
have refused unless it could have been satisfied that the letter was not going to
be presented in a misleading manner. The Firm had no idea that News
International was going to submit the 2007 letter to the CMSC in 2009-10,
and first knew that this had been done only wheén the letter was (briefly)
referred to in the CMSC’s Second Report dated 24 February 2010°.

7 Evidence given by Lord Macdonald before the CMSC on 19 July 2011 in answer to Q1003-4.

¥ Evidence given by Lord Macdonald before the CMSC on 19 July 2011 in answer to Q1018.

* CMSC’s Second Report dated 24 February 2010 at para 435. Tt follows from. the above that the Firm
also, with respect, does not think that a remark which Myr Farrelly MP is widely reported to have made
(“Harbottle & Lewis stand right up there with all the other people who have come to us and maintained

BIET583 (2).dog 12



13 Finally on the question of its retainer, the Firm would like to draw attention to
the fact that its remit was specifically limited by News International to a
search for evidence supporting Mr Goodman’s first two contentions in his 2
March 2007 letter: (a) that certain named individuals knew about and
supported his interception of voicemail messages, and (b) that other News of

the World staff were themselves carrying out the same activities (i.e. phone-

hacking). This was not a broad instruction to search for evidence of other
criminal acts (and again, as civil Jitigators without criminal law expertise, the
Firm would not have accepted such instructions). Whatever was shown 1o
Lord Macdonald by Messrs Hickman & Rose, it cannot have been evidence
relating to knowledge of phone hacking since, as Lord Macdonald has pointed
out in his evidence, he was conflicted in relation to phone hacking and could
not look at documents relating to that issue’®. He said that the emails he was
shown were “fo do with an entirely separate issue” from phone hacking''. 1t
is apparent from Lord Macdonald’s own evidence, therefore, that the material
on which he was commenting fell cuiside the scope of News International’s
2007 instructions to the Firm. As Lord Macdonald said in his evidence before
the CMSC in July 2011'*:

" I do not know what Harbottle and Lewis were looking at it for. If they were
looking at it in terms of whether it supplied more ¢vidence of phone hacking,
that is one guestion. If they were looking at it for evidence of wider
criminality, that is another question.

As explained above, the Firm was indeed engaged to look for “more evidence
of phone hacking”, and was not engaged to look for “evidence of wider
criminality”.

Comments on various aspects of evidence given to Parliament
14 The Firm has been asked by the CMSC (question 15 of its letter of 29 July

2011) to set out any matters in respect of which it believes that the CMSC or
its predecessor may have been given misleading or inaccurate information
about the review undestaken by the Firm, '

there was orly one rogue reporter.”) is accurate (if it was stated in the terms reported), The Firm did not
“come (0" the CMSC and did not write its letter for submission to the CMSC, )
0 Bvidence given by Lord Macdonald before the CMSC on 19 July 2011 in answer to Q1006: T said, "I
can't look at amything thor has anything to do with phone hacking.” They said, "This is an ssue that isn't
to do with phone hacking; it's entirely separale”.’

" Byidence given by Lord Macdonald before the CMSC on 19 July 2011 in answer to Q1020, and see (00
answers to Q1055-6 (“rot connected with phone hacking”, “not to do with hacking™).

*# Evidence given by Lord Macdonald before the CMSC on 19 July 2011 in answer to Q1067,

8957583 (2).dot 13



15 The principal point on which the Firm wishes to commient in this respect is the
suggestion in the evidence of the Murdochs that Mr Abramson’s letter of 29
May 2007 was one of three things upon which News International relied (or as
Mr James Murdoch frequently put it, “rested on™) in maintaining until late
2010 the belief that Mr Goodman was a solitary “rogue reporter”. The Fitn
does not accept that that is so. This is not perhaps the forum in which the
proposition advanced by Mr James Murdoch can best be challenged, but for
now the following points are made.

a. As set out above, the exercise undertaken by the Firm was short, limited in
terms of access to documents, without any access at all to witnesses,
undertaken by civil practitioners, and undertaken for a narrow and specific
purpose in an employment dispute. All these matters were known to
News International, which therefore could not reasonably have relied upon
it for any broader purpose and (it is to be inferred) did not in fact do so.

b. It is notable that the evidence of Mr James Murdoch on 19 July 2011 is the
very first time that any witness on behalf of News International suggested
that the letter had been of such fundamental importance. Not one of
Messts Crone, Myler, Kutiner, Coulson or Hintoh made any such
suggestion in their evidence in 2009. Although there was extensive
reference in their 2009 evidence to the exercise which had been done for
News International by Burton Copeland (as set out below), not one of
these witnesses referved to the letter of 29 May 2007 ot even so much as
mentioned the Firm’s name. The letter was only supplied to the CMSC,
after oral evidence, as a result of, and in response to, CMSC Question 8.
This would be a surprising sequence of events if News International had in
fact been “resting” on the letter as was suggested.

¢. In fact, it is hard to see that News International “rested on” the letter even
in 2007 and even for the limited purpose for which it was created. As set
out above, that purpose was to assist News International in handling Mr
Goodman’s appeal against dismissal. If News International had “rested
on” the letter of 29 May 2007 as establishing that Mr Goodman’s grounds
of appeal were ill-founded, it seems unlikely that it would have settled Mz
Goodman’s claim on the terms of the July 2007 Settlement Agreement: it

3 «Are there any written reports, either internal or by the lawyers you appotnted, of the investigations into
the activities of Goodman and Mulcaire, or other inquiry agents? If so the Conmittee would be grateful for
sight of these.”

8967583 (2).doc 14




would have been more likely to have fought Mr Goodman through
* tribunal proceedings, especially given the terms of settlement previously
indicated in Mr Hinton’s 5 February 2007 letter.

d. The CMSC has suggested to witnesses that News International settled its
litigation with Mr Taylor and/or Mr Clifford at the levels which it did
because the civil disclosure exercise had produced evidence'® suggesting
that phone hacking was not confined to Mr Goodman. If it franspires that
this is the case, then it must follow that News International knew at that
time that the letter could not be “rested on” in a wider context than that in
which it had been provided. It must also follow that News International
knew at that time that there was other evidence (not contained in the “5
sub-folders™) which demonstrated that there was a wider problem at News
International in respect of phone hacking. Thereafter, News Intemational
could not possibly have “rested on” the letter even assuming that it had
done so before.

e. In this context, the CMSC may wish to consider whether News
International has waived any right to claim privilege over the legal advice
it received (internally and externally) about the need to settle the Taylor
litigation and the quantum of that settlement. In civil litigation, if a party
deploys in evidence privileged material, then he waives privilege in all
associated material so that the Court and the other party can see that what
has been released from privilege is a fair account of the advice received,
and that a misleading impression has not been created'”. At the July 2011
hearing News International (by Mr James Murdoch and others) gave
extensive evidence of the legal advice it received in settling the Taylor
litigation as follows:

Mr James Murdoech: Thirdly, the company sought distinguished outside
counsel to understand that, if the case were litigated and if it were to be lost,
which was the great Jikelihood, what the financial quantum would be or what
that would cost the company. It was advised that, with legal expensés and
damages, it could be between £500,000 and £1 million or thereabouts. I do
not recall the exact number of the advice. I think that it was £250,000 plus
expenses, plus litigation costs—something like that'®

" Such as the “For Neville” email. See Guardian Newspaper article dated 22 July 2011,
P The classic authority is the decision of Mustill J (later Lord Mustill) in The Nea Kateria {1981] Com
LR 138.

'® Evidence given by Mr James Murdoch before the CMSC on 19 Fuly 2011 in answer to 9242,

8967583 (2).doc 15



Mr James Murdoch: The advice was very, very clear as to what sort of
damages could be expected to be paid and it was quite clear and quite likely

that if litigated, the company would lose that case, 17

Q260 Mr Sanders: In 2009, Mr Crone and Mr Myler informed us that they
decided to settle Mr Taylor's ¢laim on the advice of the company's external
legal advisers. Was that advice from Farrer & Co. solicitors?

James Murdoch: Farrer & Co. has done work for us. I do not know precisely
which external counsel Mr Crone and Mr Myler engaged on that, but I can
clarify it. ]

Q261 Mr Sanders: Did you sce the advice, whether it was from Farrer & Co.
or anyone eise?

James Murdoch: No. I received the advice orally from Mr Myler and M
Crone.

Q262 My Sanders: What was their advice?

James Murdech: It was as 1 described it.

Q263 Mr Sanders: Simply to settle?

James Murdoch: And that outside legal advice bad been taken on the
expected quantum of damages: Their advice was that the case would be lost
and that, in the absence of any new evidence—I was certainly not made
aware of any new evidence——it was simply a matter related to events that
came to light in 2007 and in the criminal trials before I was there. It was a
maller in the past. '

Mr Murdoch: The amount paid rested on advice from outside counsel on the
awmount we would be expected to pay in damages, plus expenses and
litigation costs.’*

Mr Murdoch: What we knew, and what I knew, at the time was that we had
sepior distinguished outside counsel to whom we had gons to ask, "If this
case were litigated, and if the company were to lose the case, what sort of
damages would we expect to pay?" The company received an answer that
was substantial, **

f. The CMSC may therefore consider asking (or indeed requiring) News
International to disclose that advice and all related documents which go to
show the reasons for the decision to seitle at that quantum. This would
extend not only to the advice received from external lawyers, whoever

7 Bvidence given by Mr James Murdoch before the CMSC on 19 July 2011 in answer to Q255.
'® Rvidence given by Mr James Murdoch before the CMSC on 19 July 2011 in answer to Q264.

? Evidence given by Mr James Murdoch before the CMSC on 19 July 2011 in answer to Q286. It is
wotth noting the terms of the evidence given to the CMSC by Mr Myler on this topic on 21 July 2009:
“Q1430 Adam Price: Some people have said tha the fact you agreed to such a large sum suggests that you
were concerned about some of the information which would leak out as a-result of that case?

Mr Myler: It was actually quite simple: our outside laowyers' advice, who had taken counsel's advice, was
very strongly that we had to settle, and should setile. That advice was shared internally by our infernal
lawyers and I agreed, If really was as straighiforward as that, "

89GT583 (2).doc 16



they were, but also to the advice from Mr Crone™. Jt would be of interest
to learn whether the dialogue between News International and its lawyers
about whether to settle Mr Taylor’s claim, and if so at what level, included
any reference to any documents which had emerged in the civil law
disclosure exercise (including, but not limited to, advice given to News
International about the impact of the “For Neville” email which was
produced by Mr Taylor’s lawyers during that litigation.)

g. The suggestion that News International could possibly have continued to
“rest on” the letter cven after the CMSC’s Second Report was published in
February 2010, with its finding of “collective amnesia” by News of the
World witnesses, is hard to credit,

16 In addition, the Firm would like to draw to the CMSC’s atfention to the
following evidence given to it in 20097,

Mr Myler; I think the first thing to remember is that as soon as Mr Goodman
and Mr Mulgaire were arrested News International had an outside firm of
solicitors to absolutely gversee the investigation to cooperate with the police,
to be a bridechead, to give whatever facility the police required. It was
completely hands-off, if you like, for transparency from the company's point

. 22
of view.

Q1388 Paul Farrelly: Who were the solicitors who handled the

investigation?
Mr Crene; Burion Copeland. They are probably the leading firm in this 4
country for white collar fraud.

(1389 Pau! Farrelly: Did that investigation go wider than investigating the
circumstances because the court case was coming up of the
Mulcaire/Goodman connection? Did it go wider and ask people such as the
deputy editor, the managing editor, the news editor, the chief reporter as to
whether they had been involved in any way with Mr Mulcaire? Did it go
wider? '

Mr Crone: Sorry, this is for me?

Q1390 Paul Farrelly: No, this is to Mr Myler because Mr Myler gave
evidence to the PCC,
Mr Myler: 1 think Mr Crone is the best person to answer.

% Under English law, legal professional privilege applies just as much to the dialogue between a client and
its in-house lawyer, like Mr Crone, as it does to the dialogue between a client and its external Jawyer, Thus
it is possible for News International to withhold documents or material from its evidence on the basis of
legal professional privilege attaching to communications to and from Mr Crone.

¥ This evidence was given in relation to the CMSC’s Second Repori of Session 2009-10, “Press standards,
é:vrz’vacy and libel” published on 24 February 2010,

* Bvidence given by Mr Myler before the CMSC on 21 July 2009 in answer to Q1384.

8967563 (2).doc ' 17



8967583 (2).doc

Q1391 Paul Farrelly: This is the basis of the evidence you gave to the PCC.
Mr Myler: Mr Crone was there. This arrest took place, 1 believe, in Anpust
2006. 1 think you should allow Mr Crong r~--~

Q1392 Paul Farrelly: To your knowledge, did that investigation go wider?
Mr Myler: Wider than what?

Q1393 Paul Farrelly: Than simply the relationship between Goodman and
Mnulcaire, Did the people either interview them or ask them to come forward
under the basis of an amnesty if they had done something wrong to reveal
themselves? Did it go to the accounts department?

Mr Myler: I do not know whether or not the police ~——-

Q1394 Paul Farrelly: No, it is not the police. It is the News International
investigation when you arrived. 1 want to know what your knowledge was of
how far the remit went? :

Mr Myler: My recollection was that a very thorough investigation touk place
where there was a review of evervthing from how cash payments wers
processed. You have to remember that the Mulcaire contract, which the judge
in the Goodman/Mulcaire trial said was absolutely above board and legal,
meant that the staff had access to him 24/7. He was conducting enguiries
perfectly legally and lawfully that meant journalists could catl him for checks
on electoral rolls or whatever, As 1 understand it, the inquiry was thorough;
and to the executives that were there at the time they were happy with that.

Q1395 Paunl Farrelly: Mr Crone, how wide was the inquiry? You understand
the questions I am asking?

My Crone: Yes. [ got back the Tuesday after the arrests. They were arrested
on one Tuesday and I was there the week after. By the time I got back, which
must have been August 135, Burton Copeland were in the office virtually
every day or in contact with the office every day. My understanding of their
remit was that they were brought in fo go over gverything and find out what
had gone on, to liaise with the police wmw

Q1396 Pawl Farrelly: Everything to do with Mulcaire and Goodman?

Mr Crone: Yes, but what you have got to realise is, at the time the only case
being locked at was an access of a Royal household - voicemails. The other
names did not become known to us or, as far as [ know, anyone else apart
from the prosecution and the police, and the defence lawyers probably knew
slightly earlier; the other names did not come out until November 29, which
is five months later. What I think was being enquired into was what had gone
on leading to the arrests; what, in the relationship with Mulcaire, did we have
to worry about. Burfon Copeland came in: they were given absolutely free-
range to ask whatever they wanted to ask. They did risk accounts and they
have got four lever-atch files of payment records, evervthing to do with
Mulcaire, and there is no evidence of anvthing going beyond in terms of
knowledge into other activities,

18



Q1397 Paul Farrelly: 1 want to wrap-up fairly shority. When the other
names came into the frame after November 29, did the remit of the
investigation in News International broaden?

Mr Crone: Yes, to some extent but the questions had already been asked.
Was anyone involved with Mulcaire, or doing this, that or the other? Burton
Copetand_had looked at all of the financial records; and there was
subsequently an email check done which went to 2,500 emails; and that
produced no evidence either,

Q1398 Paul Farrelly: The question: was anyone else invelved with
Mulcaire? The answer was: no. Nothing ¢lse was found?
Mr Crone: No evidence was found,

Q1663 Mr Farrelly: Can I just ask you about Clive Goodman. You say you
were deceived. How was Clive Goodman able to pay £12.300 to Glenn
Mulcaire? Was it actually in readies or did it go through the accounts
department in a masked way?

My Kuttner: ] think the answer to the first part is it was in cash, it was a cash
payment. The answer to the second part is that it was all accounted for in the
documeniation and that is the material that either directly on their own
account 1o the investigating police team, or through Burton Copeland, the
solicitor who was looking into these things at News International, was all
disclosed.

Q1719 Tom Watson: When you found out about the arrests. Presumably
you commissioned an inquiry?

Mr Coulsen: Yes. Obviously we wanted to know internally very quickly
what the hell had gone on. Then I brought in Burton Copeland, an

independent firm of solicitors to carry out an investigation, We opened up the
files as much as we could, There was nothing that they asked for that they

were not givs:n.:"3

Q2168 Paul Farrelly: ...Can [ just ask you on what basis did you feel able
to give that answer, that to your recollection Tom Crone said that various
investigations had been undertaken internally as the facts established
themselves as the charges and trial developed. Can you tell us on what basis
you gave us that answer?

Mr Hinton: ...He [Andy Coulson] had numerous conversations, the charges
were laid, he invoked the help of Tom Crone, who is a company lawyer with
a lot of experience,,, We bought in a firm of solicitors and there were many,
many conversations with the police, and not invelving me.

17 Bvidence was also given by News International to the Press Complaints
Commission (“PCC”) on the role of Burton Copeland. The PCC report on
phone message tapping allegations dated 9 November 2009 refers at

* See also answers 1o questions 1470, 1471 and 1558 asked by the CMSC in 2009.

BOB7583 {2).doc 19



138

paragraph 9.2 to Mr Myler’'s evidence that “Burton Copeland were given
‘every financial document which could possibly be relevant’ to the paper’s
dealings with Mulcaire and they confirmed that ‘they could find no evidence

from these documents or their other enguiries which suggested complicity by

The News of the World or other members of its staff beyond Clive Goodman in
criminal activities™™.

The Firm draws attention to this evidence because it indicates that therc has
been some confusion in the mind of Mr Rupert Murdoch, or perhaps that he
has been misinformed, about the role of the Firm. As stated above, his
account of the instructions to the Firm were that it had been retained “fo find
out what the hell was going on”™. It is quite clear that that is not what the
Firm was instructed to do. But the evidence above suggests that Mr
Rupert Murdoch may in fact have been thinking of the instructions given
to Burton Copeland®. Given that News International has waived
privilege over its instructions to and advice from the Firm, the CMSC
might consider asking News International similarly to waive privitege
over its instructions to and advice from Burton Copeland.

Privilege and Confidentiality

19

20

It has been suggested that if the Firm had found evidence, in the course of its
retainer by News International, of criminal offences having been committed
by News International executives, then the Firm would have been entitled {or
even obliged) to report its findings directly to the police. The Firm wishes to
explain the correct position, as to which the Jaw is clear.

When a client consults a lawyer to take advice in a relevant legal context, then
what the client tells the lawyer is subject to legal advice privilege. This means
that the lawyer is obliged to keep what he or she learns about the client’s
affairs in the course of the retainer domplete]y confidential, unless and until
the client decides otherwise. (It is for this reason that it has been so difficuit
for the Firm to provide this response to the Committees.) We have set out in
Appendix C a summary of the relevant law.

B967583 (2).doc

* Bvidence given by Mr Rupert Murdoch before the CMSC on 19 July 2011 in answer to Q366.

% A further indication that Mr Rupert Murdoch may have been thinking of the role of Burton Copeland
rather than the Firm is his answer to Q169 in his evidence before the CMSC on 19 July 2011: “Q169 Mr
Watson: What did News Intemnational do subsequent fo the arrest of Clive Goodman and Glenn Mulcaire
to get to the facts? Rupert Murdoch: We worked with the police on further investigation and
eventually we appointed—very quickly appeinted-—a very leading firm of lawyers in the City to
investigate if further.” The Firm was not retained till May 2007, which cannot be viewed as being “very
quickly appointed” after the arrests in August 2006.

20



21

Even if, therefore, some emails reviewed by the Firm had been suggestive of
ctiminal conduct by employees of News Iaternational, then the Firm could not
possibly have reported this to the police without client consent. That would
have been against the Firm’s obligations under clear modern law of the
highest authority and a very serious breach of professional conduct. Further,
neither common law, statute or regulation imposed any relevant obligation on
the Firm to break its duties of confidence by reporting to any external
authority. Criticism of the Firm for failing to report News Intemational to the
police or any other external body is therefore wholly misplaced, regardless of
what the emails do or do not show.

What happened to the file

22

It has been suggested in some quarters that it is surprising that it took until
April 2011 for the Firm’s file on this matter to have come to light. We
therefore think it would be of assistance to the Committees to understand what
happened.

a. Once the Firm’s letter had been issued on 29 May 2007, this retainer came
to an end®®. The Firm issued its bill on 13 June 2007, and News
International paid it on 31 July 2007. The file went into archive storage
with an external storage company, Restore, on 10 November 2008%,

b. One by one, all those who had been involved in the retainer left the Firm
in the normal course of events, as set out above. Afier the last member of
the junior reviewing team left on 28 January 2011, there was literally no-
one left at the Firm who had had any involvement in the original retainer
at all.

¢. The first time that the Firm’s 2007 involvement was mentioned to
Parliament, so far as the Firm can ascertain, was in the evidence given to
the CMSC leading to its Second Report dated 24 February 2010. The
Firm’s name was not mentioned in oral evidence, but was mentioned in
written evidence and this was recorded in the appendices to the Second
Report (which also quoted in full the letter of 29 May 2007). The letter

% Apart from a small amount of time spent in June-July in obtaining for News International, at its request, a
transcript of the sentencing remarks of Mr Justice Gross on 26 Janwary 2007. A separate bill for this task of
£560 plus VAT and disbursements was issued on 31 Jaly 2007,

*’ The file would have been archived sooner but for the fact that, as mentioned in paragraph Ss above, Mr
Abramson was subsequently instructed by News International in February 2008 in relation to an alleged
breach by News International of the compromise agreement it had entered into with Mr Goedman. This
work was carried out on the same file using the same file number. The documents were stored on the same
paper and electronic files as those relating to the previous retainer.

8967583 (2).doc

21




was referred to in para 435 of the Report, which commented that Mr
Abramson’s conclusions made “interesting reading”. There was no
criticism of the letter and no-one made any request of News International
or the Firm for the file or materials related to the retainer. It simply did
not oceur to the Firm to retrieve the file from archive to see if any original
documents from the 2007 had been retained on it.

d. It is worth recalling that what is of principal interest on the file is not the
documents which evidence the dialogue between lawyer and client, but the
hatd copies of emails which were either supplied in hard copy on 16 or 17
May 2007, or were printed off by the reviewing team at the Firm and
given to Mr Abramson for his consideration. It is not surprising that the
Firm should have retained these documents: its practice, as is common
among solicitors, is to preserve and retain documents at the end of a
retainer for a number of years. As a result, this selection of documents
from News International’s records was preserved and still existed on the
file. It seems that the Firm’s copies of these documents from News
International’s own records are now the only remaining copies (on paper
or in electronic form)} still in existence.

e. It was not until 24 March of this year when the Firm was asked by News
International’s then solicitors, Burton Copeland, to provide papers from
the file that it was retricved from archive. A full set of the News
International emails was provided to Burton Copeland on 1 April 2011.

F ngrelgrsion

23

R G0t

On 14 July 2011, Mr Rupert Murdoch gave an interview to the Wall Street
Journal. The article reads “Mr Murdoch said the company had handled the
crisis ‘extremely well in every way possible’, making just ‘minor mistakes’.
He asserted, however, that a London law firm the company initially hired to
investigate, Harbottle & Lewis LLP, had made a ‘major mistake’ in
underestimating the scope of the problem.”

The Firm rejects News International’s self-serving view of the Firm’s role in
events. The Firm’s position is summarised as follows.

a. It was instructed only to look for evidence (in five sub-folders provided by
News International) suggesting either that certain named individuals knew

~ of and supported Mr Goodman’s involvement in phone hacking activities,
or that others at The News of the World were also carrying out phone

22



8967583 (2).doc

hacking activities. It was not retained to look for evidence of wider
criminal activities and did not do so.

It was not given free rein to look through whatever it wanted. It was asked
to search through some emails which had been assembled by News
International and isolated into a specific area on News International’s
server {the “S sub-folders™). It was given no access to other documents or
to witnesses.

Its exercise was specifically and only fo assist News International in
handling an internal appeal by Mr Goodman against his dismissal. This
was a classic civil litigation exercise in assessing the potency of
documentary evidence in an employment dispute. It was a short and
limited exercise lasting two weeks and mostly involving junior employces.
All this was known to News International.

The desktop exercise done by the Firm is to be contrasted with the far
fonger, far more detailed and (no doubt) far more expensive exercise
undertaken by Burton Copeland in the 9 months which that firm is said to
have spent in the News International offices. It may therefore be that Mx
Rupert Murdoch was confused or misinformed as to which lawyers had
been retained for what purpose when he gave evidence that the Firm had
been retained to “find out what the hell was going on”. At any rate, this
was an inaccurate and misleading account of the Firm’s retainer.

The Firm was not retained to provide News International with a “good
conduct certificate” which it could show to Parliament, or anyone else,
years after the event and for a wholly different purpose. Such use of the
Firm’s advice was expressly prohibited under its terms of engagement.
The Firm did not know that News International was subsequently going to
deploy its 2007 advice in this way (in 2009-2010) and would not have
given its consent to that use had it been sought.

The Firm rejects the evidence of Mr James Murdoch that News
International “rested on” the letter of 29 May 2007 for its alleged belief
(until late 2010y that Mr Goodman was a lone “rogue reporter”. It is
noteworthy that it has taken until 2011 for News International to make this
assertion.,

23



